2016. június 7., kedd

Digitális fényképek rendezése


Március közepén a Rendteremtőn jelent meg egy bejegyzésem, amiben néhány ötletet adtam arra, hogyan is rakjunk rendet a számítógépen tárolt dolgaink között. Akkor általánosságban írtam a fájlokról, és főként a kategória szerinti csoportosítást használtam. Mivel azonban a digitális fényképezőgépek korában az ember hajlamos több képet készíteni, mint amennyit fel tud dolgozni, de mégis nehéz a "feleslegtől" megválni. Így viszont a képek csak gyűlnek-gyűlnek, és egy idő után nagyon nehéz lesz visszakeresni "azt a bizonyos képet". Hacsak nem tartasz rendet a képek között!

Hogyan tegyél tehát rendet az esetleg már feltornyosult digitális emlékek között, és hogyan tartsd meg a kialakított rendszert? Ebben fogok neked most egy kicsit segíteni.

Előkészületek


Ahhoz, hogy a rendrakás könnyű legyen (a gyorsaság az főleg a rendezendő képek mennyiségétől függ), érdemes jól előkészíteni a műveletet.

1. Az összes rendezendő képet másold egy mappába (így kezdtük az általános rendrakást is, emlékszel?). Azokat a képeket, amik már eleve egy beszédes mappában vannak, nem kell most megint összeömleszteni a többivel, elég lesz csak a többihez hasonlóra átírni a mappa nevét, hogy illeszkedjen a rendszerbe.

2. Magához a rendrakáshoz többféle szoftvert is választhatsz, én a Picasa 3-at szoktam. Sajnos ennek a fejlesztését nemrég leállította a Google, de innen még letöltheted a legutóbbi verziót. Természetesen lehet más rendszerező programot is választani, ha már megszoktál valamit, de a mostani leírás ebben megvalósítható a legpontosabban. Tehát legyen feltelepítve a szoftver, amit használni fogsz.

3. Érdemes még előkeresni azokat a naptárakat, határidőnaplókat, stb., amik arra az időszakra vonatkoznak, amit a rendezendő fényképek felölelnek. Mivel az én memóriám nagyon rossz, én ezeket mindig előkészítem elérhető távolságba.

Rendezés folyamata


1. Nyisd meg a képeket tartalmazó mappát a rendező programodban. Picasa-ban ez azt jelenti, hogy be kell tenni a figyelendő mappák közé. A képek számától függően beletelhet némi időbe, amíg beolvassa a programba az egész mappát, de utána már gyorsan fogja a képeket kezelni.

2. Kezdd a legkorábbi képektől a feldolgozást. Azt használjuk ki, hogy a digitális fényképezőgépek a fájlinformációban megjegyzik a kép elkészültének dátumát, és hogy ezt a Picasa be tudja nekünk olvasni, és megmutatja.

Jelöld ki az ugyanazon a dátumon készült képeket, és helyezd őket át egy külön mappába, melynek beszédes nevet adsz. Azt ajánlom, most ne foglalkozz a képek részletesebb válogatásával, mert jelenleg az a lényeg, hogy az egybe tartozó képek egy helyen legyenek.

Én általában úgy tárolom a képeimet, hogy a mappa neve a képek készítésének dátumával kezdődik, majd az esemény neve, ahol a képek készültek. Tehát például az idei iskolai évzáró képei a "2016 06 17 IskolaiEvzaro" nevű mappába fognak kerülni. Így bármilyen fájlkezelőben a képek mappáit név szerint rendezve időrend szerint tudsz majd keresni a képek között, és adott dátum képeit pillanatok alatt megtalálod anélkül, hogy a mappákba be kéne egyenként nézegetned.

Amennyiben egy napon több különböző eseményen is készültek fényképek, és azokat szeretnéd külön mappában tárolni, akkor javaslom, hogy a dátum után még szúrj be egy számot, de a név szerinti megőrzés miatt érdemes két számjegyet használni, tehát 01, 02, 03, stb. formában.

3. Ha nincs időd az összes képet egyszerre rendezni, így akkor is tudni fogod, hol tartottál (mindig a legkorábbi képekkel fogod kezdeni, és így szépen lassan megérkezel a jelenbe, ezután már csak a szinten tartás van hátra). Maga a folyamat csak első alkalommal tart nagyon sokáig, ha sok képet halmoztál föl rendezés nélkül, utána már, ha odafigyelsz, és rendszeresen foglalkozol vele, akkor csak maximum negyed óra a szinten tartás alkalmanként.

4. Ha nagyon okos, és előrelátó vagy, akkor MOST (mikor végeztél az összes képpel) lemented az összes képedet egy (vagy akár kettő) külső adathordozóra, és azt jól elteszed, vagy akár (nagyon paranoiásoknak) adandó alkalommal el is távolítod a lakásból valahova, ahol biztonságban van.

5. Ha nagyon ráérsz, és nem szeretnél felesleges helyet foglalni a merevlemezen, akkor a nagy rendezés után végigmehetsz a mappákon egyenként, és kitörölheted azokat a képeket, amik biztosan nem kellenek.

Szinten tartás


Mit sem ér a nagy rendrakás, ha utána nem tartjuk szinten az elért eredményt. Megmutatom az én rendszeremet, ami egész jól működik most már egy ideje, aztán te is kidolgozhatod a saját rutinjaidat erre a feladatra.

Tudni kell, hogy én rengeteget fényképezek, és nagyon ritkán törlök a gépről képeket (mindig az van bennem, hogy hátha jön egy jó képszerkesztő program, ami még azt a hibát is javítani tudja, ami miatt most törölném a képet - tudom, mániákus vagyok). Ezért számomra létfontosságú egy ilyen rendszer kiépítése, és fenntartása.

1. Nagyon figyelek rá, hogy a fényképezőgépem dátum és idő beállításai mindig rendben legyenek. Ez nagyon fontos ahhoz, hogy tudjam utólag is, hogy pontosan mikor készültek a képek, ha esetleg nem tudnék esemény alapján utána nézni a naptáramban.

2. Adandó alkalommal az elkészült fényképeket egy ömlesztett mappába importálom (nálam a Képek mappán belül ez a Digigep mappa névre hallgat), amit a Picasa programom folyamatosan figyel, tehát az új képek automatikusan megjelennek benne.

3. Amikor időm van, megnyitom a Picasa-t, és a fenti lépések szerint gyorsan rendezem a felgyülemlett képeket a megfelelő mappákba.

Érdemes az ömlesztett mappa rendezésére egy rendszeres időpontot megállapítani, ami persze attól függ, ki mennyi képet készít. mivel én hetente képes vagyok akár 100-at is produkálni, nekem érdemes lenne hetente egyszer, de legalább kéthetente egyszer elvégezni ezt a műveletet, így alkalmanként 10 percnél nem tartana tovább a szinten tartás. (Azért fogalmazok így feltételes módban, mert bizony ha őszinte akarok lenni, régen raktam már rendet, és több száz ömlesztett kép várja nálam is, hogy a helyére kerüljön - de nagyon bízom a nyári szünetben :-D).

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg másokkal is!

Szép nyarat kívánok neked, és fényképezz sokat!

5 megjegyzés:

  1. Múltkor irtál a CEWE programról és én a Mammutban találtam a Puskás fotót, akinek szintén van prgramja. A baj csak az, hogy egyik sem müködik. A CEWE-n elvileg van pár you-toube ahol részletesen elmondják hogyan csináljam, de nem nyilik. A Puskás egyáltalán nem nyilik. Sok olyan képet szeretnék beletenni, amit szkennelni kell, erre nem találtam semmi utalást. Én olyan könyvet szeretnék csinálni, amelyben egy kb. 40 éves fiúnak bemutatnám honnan jött milyen volt ekkor és ekkor és most. A legtöbb fotókönyv Pistike 2 éves korát mutatja be több oldalon vagy fotókönyvben, vagy scrapbookon.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      A CEWE, és a Puskás fotó programja is olyan, hogy le kell tölteni az oldalról, és fel kell telepíteni a számítógépre. Ez megtörtént? Ezután nem nyílik meg? Ha így van, akkor lehet, hogy valamilyen rendszerösszetevő hiányzik hozzá. Kapsz valamilyen hibaüzenetet, amikor nem indul el a program?

      Valóban, fotókönyvet csak a számítógépen digitálisan tárolt képekből lehet készíteni, de ezek a programok nem foglalkoznak a szkenneléssel, ott kezdik a műveletet, hogy már megvan az összes kép digitálisan.

      Ebben az esetben azzal kéne kezdeni, hogy a szkennered programjával beolvasod az összes fényképet, amire szükséged van, beteszed az összes fotókönyvbe kiválasztott fényképet egy mappába, és utána kezded el a könyv szerkesztését.

      Hogy pontosan mit és hova teszel a könyvben, az rajtad múlik, így akár azt a történetet is megszerkesztheted, amit leírtál. Én épp most ajándékoztam hasonló témájú könyvet a keresztlányomnak. Születésétől fogva mostanáig (14 éves) összegyűjtöttük az összes fotót, amit a számítógépen találtunk róla, és azt tettük időrendben egy fotókönyvbe. Nagy sikere volt, az egész rokonság nagy élvezettel nézegette.

      Ha tudok valamiben konkrétan segíteni, írj nyugodtan, és kívánom, hogy sikerüljön elkészítened a könyvet.

      Törlés
  2. Sajnos semmilyen hibaüzenet nincs, a CEWE videói egyáltalán nem indulnak, a Puskás videót nem tudom feltölteni.

    VálaszTörlés
  3. Elmentem a Puskáshoz, megmutatta hol kell feltölteni, fel is tötltöttem, de megakadtam. Azt irja a bal oldalon vannak az Ön képei. Ezzel még próbálkozom. A CEWE-nél az oktató videók nem indulnak, enélkül sehol utalás sincs arra, hogy mit hová tegyek. Elmentem a CEWE-hez. Közölték, hogy eddig senki sem reklamált! Hozzam be a laptopomat. Mondom ha esetleg megmutatná a saját gépén, erre közölték, ők nem azért vannak itt. Hozzá teszem nem vagyok kezdő számitógépes.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocsánat a késői válaszért, kicsit sűrű a tanév befejezés nálunk. Szóval azt hiszem, látom, milyen videókról van szó, és a programon belül nekem sem nagyon akar elindulni.
      Viszont ezek YouTube-ra feltöltött videók, úgyhogy a böngésződben is meg tudod őket nézni ezen a címen:

      https://www.youtube.com/playlist?list=PLHEshhSUX8UQapgr7zmdFEK4BGUOTfXjI

      Én itt el tudtam indítani, úgyhogy ha egyébként tudsz YouTube videókat lejátszani,ennek is mennie kéne.

      Törlés

Kérlek, oszd meg velem a bejegyzéssel kapcsolatos gondolataidat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...