Fotó: David Castillo Dominici FreeDigitalPhotos.net |
Írástudás
Nézzük először, hogy is volt ez a dolog az írástudással. Tehát régen, mikor még nem volt írás, a tudás szájhagyomány útján terjedt. Azok voltak az ászok, akiknek a fejében sok volt belőle. Ők tanították a kiválasztott utódjelölteket, átadván nekik szóban az információt. Mivel ez elég lassú és nehézkes volt, és valljuk be, eléggé függött az átadott tudás attól, hogy a tanító mennyire emlékezett belőle, jól jött az írásbeliség. Mert a szó elszáll...
Ezzel megoldódott az, hogy az információ ne vesszen a feledés homályába, de még mindig gond volt azzal, hogy hiába van valami leírva, ha nem tudjuk elolvasni. Így a tudás még mindig egy szűk réteg kezében volt, az írástudókéban. Ők voltak azok, akik el tudták olvasni a leírt szövegeket, és meg is tudták érteni, majd újabb tudásanyagot tudtak létrehozni, és azt leírni. Ezen tudásegyüttes birtokában pedig képesek voltak a népet vezetni.
Az iskoláztatás elterjedésével a köznép számára is elérhetővé vált az írás-olvasás. A fentiek tudatában egyre többen tartották fontosnak, hogy legalább írni-olvasni tudjanak, és erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy elérjék ezt a célt.
Ugyanez digi-verzióban
Ugorjunk egy kicsit az időben, és máris megjelentek a modern eszközök, fejlődött a technika. Ma már léteznek számítógépek, ott az internet, ahol iszonyatos mennyiségű tudás érhető el. Viszont hiába tud valaki írni és olvasni a hagyományos módon, önmagában ettól még az interneten rejlő tartalom nem hozzáférhető számára. Ehhez képesnek kell lennie arra, hogy a közvetítőeszközt, a számítógépet legalább olyan szinten tudja használni, hogy a kívánt tudásanyagot megtalálja. Arról már nem is beszélve, hogy, mivel az Intereten ma már bárki publikálhat bármit, azt sem árt készségszinten megtanulni, hogy a talált információ hitelességét, valóságtartalmát ellenőrizze, azaz felismerje, mit szabad elhinni :-) És a töménytelen mennyiségű információból még ki is kéne válogatni azt, amire igazán szüksége van, nem igaz?
Ha pedig esetleg saját tartalmat szeretne létrehozni, hiába írja le azt egy papírra, nem éri el vele azokat, akik az interneten keresik az információt. Meg kell tanulnia a tartalmat a számítógép segítségével létrehozni. Ez lehet a tartalom típusától függően szövegszerkesztő, kiadványszerkesztő program használata, rajzprogram használata, akár videókészítés is. És bizony a tartalom létrehozásához ebben a digitális világban már azt is meg kell tanulni, hogy mi illik, mi nem illik, milyen jogaink és milyen kötelességeink vannak ezzel kapcsolatban.
Az sem mindegy, kivel mit osztunk meg, hiszen ami egyszer kikerül az internetre, önálló életet kezd, visszaszedni nem lehet. Ezért a tartalom létrehozójának képesnek kell lennie tudatosan használni a biztonsági beállításokat (kinek mit mutat meg...), lehetőségeket.
Digitális háztartási eszközök
Fotó: cooldesign FreeDigitalPhotos.net |
Legközelebb arról olvashatsz, hogy a fentiek alapján akkor hogyan is kell értelmezni a digitális analfabetizmust, kik a digitális analfabéták, és van-e ilyen egyáltalán. Addig is kíváncsi vagyok, hogy elolvasva a cikket, vajon te digitális írástudónak érzed-e magad?
Szép napot!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kérlek, oszd meg velem a bejegyzéssel kapcsolatos gondolataidat!