2014. november 16., vasárnap

Tanulj a neten! - II. rész

Hol tanuljak?

Egyszer minden kisgyerekes anyuka eljut oda a szülés után, hogy vissza kell térnie a munka világába. Felkészültél rá?
Előző cikkemben megmutattam, hogy miért érdemes tanulni a GYES/GYED alatt. Remélem, sikerült kedvet csinálnom hozzá azoknak is, akik eddig még nem gondoltak bele ezekbe a dolgokba. Persze ezután (jogosan) felmerül a kérdés: de hol tanuljak?

Nos, erre normális esetben két kézenfekvő lehetőség kínálkozik: offline és online.

Offline tanulás az, amikor

  1. Elmész egy tantermi tanfolyamra, vagy beiratkozol egy felsőoktatási intézmény egyik szakára nappali/esti/levelező tagozatra.
  2. Veszel egy (vagy több) tankönyvet, és megpróbálod a tananyagot önállóan elsajátítani.
  3. Fogadsz egy magántanárt, aki vagy házhoz jön, vagy te mész el hozzá, és ő megtanítja neked az anyagot.

Az offline tanulásnak nagy előnye, hogy amikor ott vagy az órán személyesen is, akkor nagy valószínűséggel sokkal jobban fókuszálsz a tanulásra, nem zavar meg senki. Bármikor belekérdezhetsz az előadásba, vagy ha gyakorlati a tartalom, akkor azonnal meg tudod kérdezni, ha valami nem megy, és sokkal egyszerűbb elmagyarázni a problémát, ha csak oda kell hívni a tanárt, és meg kell neki mutatni, hogy : "nézd, szerinted mit csinálok rosszul?". Én például régebben meg voltam róla győződve, hogy másképp nem is tudok tanulni. Egyrészt erősen vizuális típus vagyok (ha az egyetemen véletlenül hiányoztam egy előadásról, hiába hallgattam meg magnón az egészet, akkor sem tudtam olyan hatékonyan megérteni, mint amikor személyesen ott voltam, és láttam a tanár minden mozdulatát), másrészt iszonyatosan lusta. A személyes jelenlét és a kötelező órarend biztosította, hogy legalább ott, arra az időre a tanulásra figyelek.

Azonban az élet alakulása (azaz, a négy gyerek vállalása ;-) ) miatt kénytelen voltam más megoldást keresni, ha új ismeretekre akartam szert tenni. Hiszen ha mindig van körülötted egy pici, aki szopizik, téged akar, és nem lehet ott hagyni még senkire, amikor van egy háztartás, amit neked kell rendben tartanod, amikor el kell menni a nagyobbakért iskolába/óvodába időre, akkor bizony már nem olyan könnyű olyan tanfolyamot találni, ami a te időbeosztásodhoz igazodik, közel is van, és még esetleg a baba is a közeledben lehet, ha kell. És itt jön be a másik lehetőség.

Online tanulás az, amikor

  1. Böngészel a neten tudásmorzsák után blogokat olvasgatva, adott témában tananyagokra vadászva
  2. Megnézed a létező összes YouTube és egyéb oktatóvideót
  3. Beiratkozol egy online tanfolyamra

Mindhárom variációnak nagy előnye, hogy otthonról tudsz tanulni, akkor és ott, amikor és ahol csak akarsz. Egy-egy videó nézése közben simán megszoptathatod a babádat, megfőzheted az ebédet, a gyakorlati részeket pedig a gyerek délutáni alvása közben is el tudod végezni anélkül, hogy az ő kis napirendje, megszokott élettere meg kellene, hogy változzon. Arról nem is beszélve, hogy az első két lehetőség ráadásul általában ingyenes.

Persze, azért nem hallgathatom el, hogy az online tanulásnak is vannak hátrányai. Ha nem vagy profi az időd beosztásában, akkor azért elég stresszes tud lenni az elején a tanulás, háztartás, gyerekek összeegyeztetése. Nyilván, ha nem kell időpontra elmenned egy órára, sokkal nagyobb erőfeszítés kell ahhoz, hogy leülj az aktuális tananyag elé. Én például ilyenkor hajlamos vagyok halogatni a dolgot - még egy mosást beteszek gyorsan, még gyorsan felteszem az ebédet, stb. Néha bizony mire odajutnék, hogy jöhet a tanulás, már nincs rá idő, mert jönnek haza a gyerekek, stb. Bizony, az ingyenes tananyagokból való tanulásnak is ára van, csak éppen nem pénzbeli. AZ idődet kell rászánni, és a lelki erődet. De azért ez megoldható. Neked legalábbis biztosan jobban megy, mint nekem.

Hátrány még az is, amit az offline tanulásnál előnyöknek írtam. Itt bizony nincs tanár, de legalábbis nem feltétlenül lehet azonnal kérdezni, illetve nem azonnal jön a válasz. Arról nem is beszélve, hogy nincsenek személyesen körülöttünk a tanulótársak. Ezen persze segíthet egy jó fórum a tananyag mellé, ha online tanfolyamról van szó.

Úgy gondolom, hogy az utóbbi tanulási helyszín, tehát az Internet sokat segít abban, hogy GYES/GYED alatt is tanulhassanak a kismamák, de természetesen neked kell eldöntened, hogy személyesen NEKED melyik forma fog többet adni. Le tudod-e passzolni a gyereket a tantermi tanfolyam idejére? Vagy jól be tudod osztani az idődet, és a kényelmesebbet választod?

Ha ez utóbbit jobbnak tartod, vagy kénytelen vagy alkalmazni, legközelebb adok néhány tippet az online tanulás mikéntjéhez.

Szép napot!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kérlek, oszd meg velem a bejegyzéssel kapcsolatos gondolataidat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...